Perniagaan
Francais adalah antara kaedah perniagaan yang ramai digunakan untuk
mengembangkan perniagaannya, sama ada pada perkhidmatan mahupun perniagaan
barangan. Daripada beberapa penyelidikan yang dibuat, francais merupakan sistem
pemasaran.
Mengikut
sejarah perkembangan penubuhan perniagaan francais dunia yang telah berjaya
berkembang di pelbagai negara, ianya dimulai daripada satu syarikat kecil
kemudian berkembang secara berperingkat, mencoba beberapa strategi pemasaran,
sehingga menemukan satu kaedah pemasaran yang lebih berjaya dan terus disempurnakan
sehingga memberi kesan pada pulangan yang agak lumayan. Daripada sejarah dan
latar belakang penubuhannya, francais terbukti boleh bertahan dalam tempoh masa
yang agak lama dengan terus menyempurnakan kekurangan-kekurangan yang boleh
menjayakan lagi perniagaan ini.
Di sebalik
kebaikan yang ada di dalam sistem perniagaan francais ini, pelbagai halangan
dan juga cabaran yang dihadapi. Antaranya, kos yang tinggi bagi memulakan
perniagaan, lokasi dan susun atur yang terikat kerana mengikut perjanjian dan
kontrak yang telah ditandatangani, penamatan dan pembaharuan kontrak, ianya
mudah terdedah kepada persaingan.
No comments:
Post a Comment