Industri
francais merupakan satu industri yang berpotensi besar untuk menyumbang kepada
kepesatan pertumbuhan ekonomi negara. Walaupun industri francais mempunyai
potensi untuk menyumbang kepada ekonomi negara, usaha pembangunan industri francais
di Malaysia masih menghadapi pelbagai cabaran terutamanya kurang kefahaman
terhadap sistem perniagaan francais dan potensi serta manfaat di kalangan orang
awam, usahawan secara umum dan usahawan francais secara khususnya.
Di
Malaysia, francais mula bertapak seawal tahun 1946 apabila Singer (Sewing
Machine & Co) cuba memperluaskan perniagaannya di Malaysia. Bagaimanapun,
sistem perniagaan ini tidak berkembang pesat sehinggalah pada awal tahun 60-an
apabilan A&W menjadi restoran makanan segera Amerika Syarikat yang pertama
membuka cawangannya di Kuala Lumpur. Sejak itu, penerimaan masyarakat tempatan
terhadap makanan ringan semakin terbuka dan ini jelas digambarkan dengan
kemasukan restoran makanan ringan seperti Pizza Hut, KFC dan Mc Donalds. Semenjak
sistem francais diperkenalkan di Malaysia sebagai model perniagaan ianya telah
berkembang, membangun menjadi industri yang menarik dan menguntungkan.
Walaupun
konsep sistem francais sudah dikenali ramai, tetapi masih ramai lagi yang tidak
memahami konsep ini. Hari ini, suasana perniagaan francais di Malaysia
membangun dengan pesat dan kita boleh lihat sistem perniagaan ini di mana-mana
sahaja. Sistem perniagaan francais di Malaysia boleh dibahagikan kepada dua
kategori iaitu memegang francais milik francaisor dari luar negara dan yang
kedua memegang francais milik francaisor tempatan. Pada masa dahulu, sistem
francais hanya dimonopoli oleh Amerika Syarikat terutamanya dari segi makanan
segera, manakala francais dari Jepun kebanyakannya dalam industri kereta.
Perkembangan
pesat sekitar tahun 1990-an telah menjadikan Malaysia menduduki tangga ke 21 di
dunia dan kedua di Asia dengan jumlah lebih daripada 150 perniagaan francais
dan lebih kurang 2500 francaisi yang berdaftar.
Hari
ini, sistem francais di Malaysia telah berkembang dengan pesat, permilikan
francais bukan sahaja dikuasai oleh Amerika Syarikat dan Jepun, tetapi juga
dimonopoli oleh negara-negara lain dan juga Malaysia. Francais di Malaysia
bukan sahaja mengutamakan makanan segera, tetapi telah banyak francais yang
mementingka dari segi kesihatan, seperti minuman berjus La Juceria, Boost dan
banyak lagi.
Perniagaan
francais dari Malaysia sendiri juga telah mendapat tempat, contohnya telah
banyak cawangan-cawangan Mee Tarik yang menyajikan cara dan teknik penyediaan
mee yang unik.
Perniagaan Francais yang semakin maju |
Di
Malaysia walaupun belum banyak produk francais tempatan difrancaiskan ke luar
negara, namun beberapa francais tempatan telah berjaya mengembangkan jenama
mereka ke luar negaraseperti Marrybrown Fried Chicken, Nelson’s, Langkawi
Crystal dan juga Sugar Bun. Secara ringkasnya,
pembangunan industry francais di Malaysia sentiasa menjadi fokus kerajaan dalam
usaha membantu usahawan tempatan berkembang melalui sistem francais.
Melihat
kepada peluang-peluang untuk meperkembangkan kepada ekonomi negara dalam
industri ini, pihak kerajaan telah menjalankan beberapa program untuk para usahawan
yang berminat menceburi perniagaan francais. Antaranya ialah Program
Pembangunan Francais (PPF) yang berada di bawah pengurusan Kementerian
Pembangunan Usahawan (KPUn). Program ini dahulu telah diletakkan di bawah
pengurusan Jabatan Perdana Menteri dan seterusnya, dipertanggungjawabkan kepada
Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri.
Perniagaan francais adalah
antara bidang perniagaan yang berkembang pesat di Malaysia. Sehingga kini
sejumlah 587 francais telah berdaftar di Malaysia iaitu 69 peratus adalah
jenama francais tempatan dan angka ini sentiasa meningkat dari semasa ke
semasa. Jenis perniagaan yang paling popular dalam sistem francais ialah
makanan, perkhidmatan, pakaian dan aksesori.
No comments:
Post a Comment