Secara
am, pada dasarnya perkataan francais berasal daripada perkataan Perancis yang
bermakna ‘kebebasan’ atau ‘pengecualian dari cukai’. Sejarah francais telah membuktikan
di mana sistem ini adalah keistimewaan atau hak yang diberikan oleh pemerintah
atau golongan atasan kepada individu tertentu yang telah memenuhi beberapa
kriteria bagi menjalankan sesuatu perkhidmatan atau berburu di tanah
majikannya. Kemudian sistem ini telah berkembang sebagai satu sistem ekonomi
yang dijalankan dalam pelbagai bentuk. Peredaran masa, pengaruh globalisasi,
perkembangan teknologi dan perubahan gelagat pembelian pelanggan telah
menyebabkan berlakunya pembaharuan pendekatan dalam menjalankan perniagaan ini
bagi memenuhi perubahan yang sedang dan akan terus berlaku.
Terdapat
beberapa definisi mengenai francais. “Vaughn” mendefinisikan;
“sistem
francais sebagai satu bentuk pemasaran atau pengagihan di mana sebuah syarikat
induk secara lazimnya memberikan kebenaran, hak atau keistimewaan kepada
seseorang individu atau satu syarikat yang secara relatifnya adalah kecil untuk
menjalankan perniagaan mengikut tatacara yang ditentukan untuk satu jangkamasa
tertentu dan pada satu tempat yang ditentukan dalam proses mengedarkan barang
atau perkhidmatan yang sedia wujud.”
Dalam
konsep perniagaan sebegini usahawan menggunakan kaedah atau konsep pemasaran
yang telah terbukti dan pada masa yang sama mereka tidak berniaga bersendirian. Manakala
menurut Fry (1993) sistem perniagaan francais didefinisikan sebagai satu sistem
pemasaran di mana pemilik kepada perkhidmatan, tanda dagang produk, atau format
perniagaan memberikan hak kepada individu ataupun pengedar setempat untuk
memasarkan produk. Sebagai balasan pemilik perniagaan akan menerima bayaran
dalam bentuk yuran francais, royalti dan membuat perjanjian untuk memenuhi
piawai kualiti yang telah ditetapkan.
Kementerian
Pembangunan Usahawan Perniagaan Francais mendefinisikan perniagaan francais
adalah satu bentuk pemasaran atau pengagihan di mana syarikat induk secara
lazimnya memberikan kebenaran, hak atau keistimewaan kepada individu atau
syarikat yang secara relatifnya adalah lebih kecil bagi menjalankan perniagaan
mengikut tatacara yang telah ditentukan dalam jangka masa dan temat tertentu
untuk proses mengedarkan barang atau perkhidmatan yang sedia wujud.
Dari
sudut Akta Francais pula, iaitu kontrak atau perjanjian sama ada secara nyata
atau tersirat, secara lisan atau bertulis di antara dua orang atau lebih di
mana francaisor memberi francaisi hak untuk mengendalikan perniagaan mengikut
sistem francais yang ditentukan oleh francaisor selama tempoh yang ditentukan
olehnya.
No comments:
Post a Comment